Fira Mata-degolla

Cada segon diumenge després de Tots Sants, Sant Quintí de Mediona commemora els esdevenimentsdel 10 de gener de 1714 amb la celebració de la Fira Mata-Degolla. Aquesta festa barroca combina recreacions històriques, activitats culturals i una fira deproductes típics i artesans, transportant els visitants al passat.

A principis de 1714, durant la Guerra de Successió, les tropes borbòniques van imposar un nou impost als municipis de la Vegueria de Vilafranca per mantenir el seu exèrcit. Cap municipi del Penedès el va pagar, i la resistència es va intensificar quan un grup de pagesos va emboscar i matar soldats borbònics a Sant Martí Sarroca. En represàlia, el duc de Pòpuli va enviar 2.500 soldats a Sant Quintí de Mediona per esclafar la rebel·lió.

El 10 de gener de 1714, les tropes borbòniques van entrar a la vila a mata-degolla, incendiant gairebé totes les cases i castigant severament els habitants. Aquest episodi tràgic de resistència i repressió és l’origen del nom de la fira i un símbol de la lluita històrica del poble. Avui, la Fira Mata-Degolla no només manté viva la memòria d’aquells fets, sinó que també ofereix una experiència cultural única, amb una atmosfera que ret homenatge al passat i celebra el patrimoni de Sant Quintí. Participa activament en aquesta cita cultural l’agrupació local del Ball d’en Serrallonga, que recrea les batalles que van tenir lloc el 1714 a la vila durant l’esdeveniment.

Calendari: anual, segon diumenge després de Tots Sants al novembre.

La raó històrica de la fira es remunta als fets que van tenir lloc a la vila al 1714 i s’explica al documental de ‘Commemoració del Tricentenari del 1714 a Sant Quintí de Mediona’.